Bölcsész Lélekműhely

Az ELTE Bölcsészettudományi Kar pszichológiai tanácsadó blogja

Ismerj meg minket!

Miről szól ez a blog?

A bejegyzések szerzői Sifter Éva szakpszichológus és Kugler Nóra, dékáni megbízott, oktató, mindketten az ELTE Bölcsészettudományi Kar HELP nevű projektjének munkatársai. A HELP a Kar hallgatóinak eredményes előmenetelét szolgálja, legyen szó motivációvesztésről, tanulási nehézségekről vagy életvezetési problémákról. Blogunkat a jelenlegi járványügyi helyzet hívta életre, melyben motiváló pszichológiai tanácsokkal szeretnénk segíteni a felsőoktatásban tanulókat és más érdeklődőket. A HELP projekthez kapcsolódó ingyenes pszichológiai tanácsadás ugyan csak az ELTE BTK hallgatói számára elérhető, bízunk benne, hogy írásainkkal másoknak is segíteni tudunk ebben a bizonytalan, embert próbálóhelyzetben.  

A HELP projekt részletei

Kugler Nóra dékáni megbízott hozzászólása

Mi az a HELP, és miért épp HELP?

A HELP az ELTE Bölcsészettudományi Karának hallgatói eredményességet elősegítő programja. Dékáni megbízással 2019 májusában külön feladatkör létesült egy olyan program elindítására, amelynek célja az, hogy a hozzánk érkező hallgatók minél nagyobb arányban sikeresen eljussanak a diplomaszerzésig. Egy ilyen feladathoz nyilván sokféle módon lehet közelíteni, rám elég jól illenek a bölcsészsztereotípiák: tehát nem a számok, hanem az emberek érdekelnek jobban. És bár végzek nyelvészeti kutatást és olykor számszerűsíthető adatokkal is dolgozom, meggyőződésem, hogy a bölcsészkaron folyó tevékenységről érdemes nemcsak a számok (pl. a beiratkozott és a diplomát szerzett hallgatók aránya) alapján képet alkotni. 

Mit is jelent a hallgatói eredményesség?

A hallgatói eredményesség egyfajta egyetemista jóllét. Ennek sok összetevője van, és minden összetevő az egyéni és az intézményi-társas viszonyrendszerben értelmezhető. Nem abszolút mércéje a tanulmányi átlag, de az igen, hogy a hallgató úgy érezze, hogy a tanulmányi erőfeszítéseinek megfelelő mértékben előre tud haladni saját tudományos-szakmai fejlődésében, az oktatói-hallgatói, adminisztratív és infrastrukturális környezet támogatja ebben a folyamatban. Nem mércéje a társas interakciók száma, de  azok minősége erősen meghatározó. Az is lényeges, hogy ismertek legyenek a hallgatók és az intézmény ‒ elsősorban, de nem kizárólag ‒ az oktatók egymással kapcsolatos elvárásai, és ezek lehetőleg összhangban álljanak a szereplőknek a közös tevékenység során nyújtott teljesítményével.

A program elindulásakor a tanulási eredményességet tudtuk a legkönnyebben megragadni, ezért ezen a szálon indultunk el. A Kar kiválóan teljesít a tehetséggondozásban, a tanulástámogatás azonban elsősorban az oktatók egyéni többletmunkájával valósult meg korábban, ezen változtatni akartunk rendszerszerű beavatkozással.

Hogyan szerveződik a tanulástámogatás?

Nagyon rövid idő alatt, már 2019 nyarán létrejött a célzott tanulástámogatás megszervezésére a szakmentori hálózat. A képzésekhez kötött tanulástámogatást 17 intézetben 26 szakmentor, köztük 14 intézeti koordináló szakmentor szervezi. A szakmentorok elérhetősége a HELP honlapján nyilvános. A hallgatók a képzésük nevére keresve meg tudják találni azt az oktatót, akihez tanulmányi nehézségeikkel fordulhatnak. A szakmentorok 66 hallgatónak nyújtottak közvetlen, egyéni szakmai támogatást a 2019-es őszi félévben.  

A kortárs mentorok önkéntes munkában vagy szakmai-oktatási feladat részeként kreditért vállalkoznak hallgatótársaik segítésére. Egyelőre 19 (oktatói szupervízióval tevékenykedő), kortárs mentorunk van. A hallgatói segítőket a jövőben hatékonyabban kell toboroznunk.

A tanulástámogatásban részt vevő szereplők tréning keretében készültek fel erre a munkára, a tapasztalatok megbeszélését rendszeres szakmentori műhely segíti.

A hallgatók számára tanulás-módszertani tréningeket hirdettünk, a 2019‒2020 tanévben nyolc tudásrendszerező, az ismereteket elmélyítő, a készségeket begyakoroltató kurzust indítottunk pályázati támogatással. A szakmentorok közreműködésével szervezett tanulástámogató képzések száma tíz körül van ebben a tanévben.

Kikkel működik együtt a HELP?

A HELP jó kapcsolatot tart és a szolgáltatások terén együttműködik a már korábban is funkcionáló, nem kari irányítású szervezetekkel:  az Életvezetési Tanácsadóval és a Kortárs Segítő Csoporttal, a Karrierközponttal, a SHÜTI-vel és a Hallgatói Önkormányzattal. Ezeket a megtartó erejű szolgáltatásokat nyújtó szervezeteket a HELP  a honlapján ajánlja.

Egyéni HELP-konzultáció

Indulásától kezdve a HELP egyéni konzultáció keretében fogad hallgatókat az eredményességgel kapcsolatos problémák megbeszélésére. Nagy és örömteli változás, hogy a tanácsadást idén már Sifter Éva szakpszichológus végzi, aki a HELP teljes állásban foglalkoztatott munkatársa. A konzultációkra a HELP honlapján lehet bejelentkezni.

A HELP egyelőre nem rendelkezik olyan ösztöndíj-lehetőségekkel, amelyekkel a negatívan megváltozott élethelyzetekben védőhálót tudna biztosítani a rászoruló hallgatóknak. Látjuk, hogy a hallgatói előrehaladásnak sokszor épp a nehéz anyagi helyzet, a tanulmányok lehetőségét biztosító kényszerű, túlságosan nagy óraszámban végzett pénzkereső tevékenység az akadálya.

Nemzetközi campus

A HELP szolgáltatásai minden aktív hallgató számára állampolgárságtól függetlenül  elérhetőek. A nemzetközi képzésekben tanuló és a különböző programok keretében hozzánk érkező külföldi hallgatók eredményességének ügyét Uwe Pohl dékáni megbízott karolja fel. Az általa szervezett interkulturális tréningekről, a Buddy stopról, és a külföldi hallgatók sajátos helyzetét érintő kérdésekről külön bejegyzés készül. Szintén külön témát nyitunk a későbbiekben a campus megújítását célzó kezdeményezések számára.

A hallgatók, hallgatói csoportok egy olyan élénk tudományos, társas-kulturális élettel jellemezhető térben is izolálódhatnak, mint a Terfort-kerti campus. Minden egyetemi szereplő figyelmére, társas érzékenységére nagy szükség van ennek a problémának a kezelésében. Ezért is HELP…

A bejegyzés trackback címe:

https://bolcsesz-lelekmuhely.blog.hu/api/trackback/id/tr2915600770

Az ELTE Bölcsészettudományi Kar pszichológiai tanácsadó blogja

A bejegyzések szerzői Sifter Éva szakpszichológus és Kugler Nóra, dékáni megbízott ,, oktató (korábbi posztok: Cseke Péter pszichológus), mindketten az ELTE Bölcsészettudományi Kar HELP nevű projektjének munkatársai. A HELP a Kar hallgatóinak eredményes előmenetelét szolgálja, legyen szó motivációvesztésről, tanulási nehézségekről vagy életvezetési problémákról. Blogunkat a jelenlegi járványügyi helyzet hívta életre, melyben motiváló pszichológiai tanácsokkal szeretnénk segíteni a felsőoktatásban tanulókat és más érdeklődőket. A HELP projekthez kapcsolódó ingyenes pszichológiai tanácsadás ugyan csak az ELTE BTK hallgatói számára elérhető, bízunk benne, hogy írásainkkal másoknak is segíteni tudunk ebben a bizonytalan, embert próbáló helyzetben.

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása